Cake Boss

Alla inlägg under september 2011

Av Mikaela Orleifson - 26 september 2011 16:44

En av mina ideer med bloggen var att jag skulle bara lägga ut recept på sånt jag själv har bakat någon gång, men det sprack ganska snabbt med tanke på att jag typ aldrig bakar. Så här efter skall jag förska lägga upp recept lite oftare, vare sig om jag bakat det eller inte.


Ëtt recept på jordnöttskakor kommer här.

Låter intressant tycker jag och står ganska högt på min att göra lista

Receptet är hittat på denna bakblogg: http://linneasskafferi.blogg.se/

**************************************************
*****************************


2 1/2 dl jordnötssmör

2 1/2 dl ljust muscovadosocker

100 g mjukt smör

1 ägg

3 1/2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver


Blanda jordnötssmör, socker och smör mjukt och krämigt med en elvisp. Tillsätt ägget och blanda väl.

Rör ut bakpulvret i mjölet och ha i det, lite i taget.


Arbeta ihop degen och plasta in den, låt den vila svalt i ca 30 minuter.

Forma sedan degen till bollar och lägg ut dem på en bakplåtspappersklädd plåt.


Platta ut dem med handen och gör sedan fina mönster i kakorna med hjälp av en gaffel.

Grädda i 180 °C i ca 15 minuter.

**************************************************
**********************************************

 

   

Lite bilder, också dom tagna från http://linneasskafferi.blogg.se/

Av Mikaela Orleifson - 9 september 2011 15:12

12 stora

Tid: ca 35 min


100 g smör

1 ½ dl socker

2 ägg

2 dl crèm fraiche

1 tsk vaniljsocker

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

3 dl bär (blåbär och/eller bjönbär)


1. Rör smör och socker poröst, tillsätt äggen, ett i taget uunder om rörning. Rör ner crèm fraiche.

2. Blanda de torra ingredienserna. sikta ner dem i smeten (för att undvika klumpar) rör om och tillsätt bären. OBS. Rör inte när du tillsatt bären (om du inte vill ha lila muffins, då är det bara att röra på)

3. Fördela smeten i stadiga muffinsformar till 2/3. Grädda i 200 grader, 15-20 min.

prova med en gaffel/sticka är den torr när du drar ut den är dom klara.

4. Låt svalna lite innan du äter dom. Det går också jätte bra att frysa dom men låt dom då svalna ordentligt.


     



Hoppas det smakar!!!

Ps. Som godast är dom nybakade med vispgrädde och färska bär ;) 


Presentation

En blogg om kakor & bakning.

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards